Brazilië, zon en....... Eindelijk! Een VERSLAG! - Reisverslag uit Belo Horizonte, Brazilië van Gilles Visser - WaarBenJij.nu Brazilië, zon en....... Eindelijk! Een VERSLAG! - Reisverslag uit Belo Horizonte, Brazilië van Gilles Visser - WaarBenJij.nu

Brazilië, zon en....... Eindelijk! Een VERSLAG!

Door: G.

Blijf op de hoogte en volg Gilles

20 September 2012 | Brazilië, Belo Horizonte

Ik voel me hier zo thuis, het weer is super, de mensen zijn aardig en niet te vergeten het eten! S U P E R.

Maar ik heb veel te vertellen na deze 2.5 maand.
Dus laten we dan maar beginnen:

Voordat ik überhaupt in het vliegtuig naar Belo zat, was ik gestrand om het vliegveld van Lissabon. Dat kwam omdat het vliegtuig wel klaar stond, maar de bemanning etc was even verdwenen.
Dat is leuk wachten met je rotary blazer mag ik je wel vertellen! haha.

Toen ik eindelijk door de poortjes was en in het grote vliegtuig zat was het eindelijk zo ver. Een lange reis naar Brazilië.
Brazilië... ja dat land in Zuid-Amerika.
Waar ben ik eigenlijk mee bezig? Ik heb nog nooit alleen gevlogen ..
Laat staan vaker dan 2 keer .. En toen was ik 10!
Na dit kleine stress momentje dacht ik weer aan mijn droom.
Een jaar in het buitenland, via Rotary.
Een cultuur leren kennen en een taal, mensen en heel veel plaatsen!

Met volle moed ging ik zitten las ik mijn boekje van Brazilië nog even door.
Vroeg ik aan mijn Braziliaanze buurman wat 'Jeitinho Brasileiro' eigenlijk nou echt is. At ik mijn vliegtuig voedsel voor een 1/8e deel op en voordat ik het wist vlogen we al over Braziliaans grondgebied!

Ik was het vliegtuig amper uit en daar stond verrassing nummer 2 al op me te wachten. De laatste security check wou mijn paspoort zien.
De mevrouw keek naar mijn visa en zag daar heel groot 'cancelado' doorheen staan.

(Wat mevrouw niet wist was dat het consulaat hier in Rotterdam een foutje had gemaakt en mij een visum voor 12 dagen had gegeven ipv. 12 maanden! Maar probeer dat maar eens in het Portugees uit te leggen).

Na wat rare gezichten kwam ze erachter dat er een tweede pagina was.
Ze zei wat onbekends tegen bij in het Portugees en gebaarde dat ik door mocht lopen.
Verbaasd ging ik door naar de ruimte waar mijn koffers netjes voor me langsrolde...
Ik haaste en griste ze net voordat ze weer door het poortje gingen van de band! Geluk noem ik dat!

Toen op naar de karretjes waar ik mijn koffers op kon zetten.
Uiteraard pakte ik het karretje met de meest verschrikkelijke piepende bandjes! Maar dat mocht mijn aankomst niet schaden.
Even door de 'douane', waar ze toch wel even wilden weten wat er in die blikjes zaten. Well cookies sir, made and packed by the company.
Ik vroeg of hij misschien er 1 wou hebben, van de stroopwafels.
Maar meneer weigerde.
Met een gerust hart pakte ik weer alles in en ging ik door de volgende poort.

Toen stond ik opeens midden in de aankomsthal van het vliegveld en stonden er wat Brazilianen naar mij te zwaaien.
Ah mijn club!
En dat was ook zo!
Een bescheiden clubje van de president, mijn official, de zoon van de pennymeester en mijn eerste host-family. De Azeredo's!

Na wat foto's gemaakt te hebben, liepen we naar de auto's toe.
Ondertussen keek ik me ogen uit. Dit was zeker Schiphol niet!
Ook belde ik naar mijn vader om te melden dat ik veilig was aangekomen.
Gelukkig! Me koffers werden in de Golf gepropt en toen wij nog!
En op naar de binnenstad waar mijn huis was.
We hebben het ondertussen over veel gehad.

Nederland
De bergen
De wegen
Belo Horizonte
Mijn stad(dorp)
Enzovoort.

Ik was zeker moe van mijn lange reis en dat was wel te merken.
Er werd mij gevraagd of ik misschien volgende week pas naar school wou.
Ik weigerde en zei, nee doe gelijk morgen maar. Dan kan ik aan de slag!

Zodoende zo gedaan.. Ik was om 19:00 naar bed gegaan, doodmoe.
En stond ik dus om 6:00 op, want me school begon om 7:00!

Santa Maria - Floresta!

Eerste dag was gekkenhuis!
Ik werd gedropt door me 'zus' bij de school en de hoofdmeester zou me wel verder helpen.
Ik gaf mijn zus een knuffel en stapte de school in.
Het was duidelijk niet de school in Nederland.
Grote afscheiding van de buitenwereld en de school.
Leraren komen naar jou toe ipv. wij naar de leraren.

Maar een gekkenhuis!
Iedereen wou die witte kerel zien met die blauwe ogen uit Holanda!
En de meeste spraken Engels! Oh wat was ik opgelucht.
Ik kon in ieder geval een start maken om vrienden te maken!
Ik werd al snel opgenomen in de klas en voelde me echt populair.
Ik dacht bij mezelf, ik ben nog nooit zo populair geweest als dit!

Na mijn eerste dag werd mijn Facebook OVERSPOELT met likes, vrienschapverzoeken en berichtjes.

Dat was overweldigend!

Langzaam aan kwam het leven op school in een ritme.
En dat ritme volg ik nu.
Langzaam leer ik de taal hier op school, ga ik om met me vrienden.
Soms debatteer of discusseer ik met mijn 3 mede Exchangers hier op school. Of met de leraren die het 'niet werken, maar voor de cultuur' niet snappen.

En zo puft school super leuk door!

WEEKENDEN!

In het weekend gebeurd ALLES.
-Uitgaan
-Familie bezoek
-Feesten
-Op bezoek bij vrienden
-Dingen bezoeken
-Film kijken in het Engels met Portugese ondertiteling!

Waar je dus door de week niet bar veel te doen hebt.
word goedgemaakt door het weekend.
Want dan ben je gewoon een heel weekend bijna constant wakker en ben je dingen aan het doen.
Een feestje van 15:00 tot 6:00 ach waarom niet.
Of even een hele dag je familie bezoeken!

Het is altijd uitkijken en verrast worden door het weekend!

Rotary!

De Rotary meetings hier zijn altijd op woensdag avond!
En ik probeer er elke keer bij te zijn, maar soms lukt dat niet altijd.

Het is hier heel formeel en bij elke opkomst word er geklapt.
Natuurlijk is het dan ook zeer amusant als er dan weer een mobieltje afgaat of de microfoon het begeeft.

De mensen van Rotary zijn zeer aardig en willen je met alles helpen.
Het is wel zo dat je ernaar moet vragen. Ze geven het je dus niet op een dienblaadje!
Mijn counselor is HEEL aardig en zei tegen mij dat als ik met iets zat of iets wou doen bij hem moest zijn!
Iedereen nodigt mij uit om dingen met ze te doen.
Dit maakt mijn tijd hier bij Rotary echt super!

Zo ben ik dus al naar een bruiloft geweest van 1 van de nichten van een Roterian! Zeer indrukwekkend! Zeer Katholiek.
En deze bruiloft had een militair tintje.

Ook ben ik met Rotary al op pad geweest, naar een conferentie over vrede. Paz.
Dat is een hoofdpunt binnen de Rotary op het moment.
Met de slogan: Peace through service.

Een korte trip met de bus naar Pirapora!
We gingen om 23:00 weg en kwamen om 4:30 aan.
'Kort' dus. haha!
Pirapora was Warm! maar erg mooi!
Vooral de grote rivier die langs de stad/dorpje raast is zeer indrukwekkend!
Tijdens de presentaties ontmoette ik een Mexicaanse exchange student en ik heb met hem ook de meeste tijd doorgebracht die dag.
Later die dag vonden wij nog 2 studenten, een Taiwanees en een Finlandse! Het was een zeer leuke dag en we hebben veel informatie uitgewisseld! Ik hoop ze weer te zien tijdens de orientatieweekend!

Het eten!

Het eten is waanzinnig!

Over het algemeen, rijst, bonen en vlees.

Met 2 v/d 3 kom ik dus heel ver!

Vergeet dan niet de mais, wortel, 'lasanga', pasta.
En de vele VELE soorten vlees.
Het is ook zeer grappig dat de fanta hier oranje is!

Nou dit was mijn verslag tot nu toe.
Ik pak nog een lekker glas Guarana hier in deze 30 graden.
(Guarana is de 'cola' van Brasil)

En ga nog even genieten van deze dag.

Tchau e boa noite todos!




  • 21 September 2012 - 08:46

    Evie:

    Hoi Gilles,
    Wat een leuk en goed geschreven verslag,heb het met veel plezier gelezen.
    Je zal je daar niet vervelend heb ik wel in de gaten.
    De manier waarop je het leven in een ander land mag mee beleven, is
    natuurlijk niet voor een ieder weggelegd maar ik zou zeggen: zuig alles
    In je op en neem deze ervaring met mee de rest van je leven.
    Doordat je bij mensen in huis woont(wat jou familie nu is daar) beleef je dat land
    anders Dan de gewone toerist.
    Gilles ik groet je met de woorden dat ik op het volgende verslag ga wachten.
    Dikke knuffels van ons drie tjes hier en go for it joh!
    Dag lieverd tot laterzzz XXX

  • 21 September 2012 - 14:20

    Veronica Van Rijs Plehn:

    Hey Gilles,
    Leuk om te horen dat je het naar je zin nu hebt...
    Geniet maar van de cultuur verschillen daar leer je heel veel van.
    Zo de eten is lekker...dan heb je straks en recept voor jou ouders toch?
    Je moeder mist je wel hoor....
    Heel veel pleijzer en geniet maar van ..
    Groetjes uit de kikkerland
    Addy en Veronica

  • 29 September 2012 - 11:05

    Fred Janknegt RC Dronten:

    Gilles,

    Zo te lezen gaat het goed met je. Leuk dat je zo snel intergreert in het 'vreemde' land. Veel plezier, en als je terug komt spreek je ongetwijfeld weer een nieuwe taal.

    Groet,

    Fred Janknegt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gilles

Gilles, via Rotary op exchange voor een jaar in Brazilië.

Actief sinds 24 Mei 2011
Verslag gelezen: 407
Totaal aantal bezoekers 3642

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2012 - 20 Juli 2013

Tijd voor Brasil

Landen bezocht: